Auteur:
Bent
van Hassel
het JUNNECT team
Datum gepubliceerd:
12/7/2023
Een website is tegenwoordig zeer belangrijk voor elke onderneming, ook voor diegenen die offline actief zijn. Ook een kleine eenmanszaak, loodgieter, aannemer en klusjesman kunnen dus genieten van de voordelen van een website. Maar wat zijn die voordelen van een website voor offline ondernemingen en bedrijven? We beantwoorden het in dit artikel!
Nieuwe klanten werven
Een eerste voordeel is dat een website nieuwe klanten lokt. Meer dan 95% van de Nederlanders is immers online actief. Wanneer deze mensen op zoek zijn naar een dienst of product, typen ze dit in de zoekbalk van Google.
Als iemand op zoek is naar bijvoorbeeld een loodgieter, zal deze persoon dus “loodgieter” invoeren in de zoekbalk van Google. In de zoekresultaten zal Google dan de dichtstbijzijnde loodgieters op een lijstje zetten. Op dit lijstje kun je ook doorklikken naar de website en contactgegevens van die loodgieter. Wie geen website heeft, mist dus veel kansen!
Hieronder is een voorbeeld te zien van Albert Heijn supermarkten in de regio van Amsterdam:
Toch zijn er nog veel ondernemingen die denken dat ze geen website nodig hebben, aangezien ze al genoeg klanten hebben. Deze klanten kunnen door verloop van tijd of veroudering echter verdwijnen. Een gezond bedrijf heeft dus constant nieuwe klanten.
Bereikbaarheid vergroten
Hoewel je bedrijf openings- en sluitingstijden heeft, is een website altijd bereikbaar. Hierdoor kunnen klanten 24/7 bij je terecht en sta je ze altijd te woord, ook buiten de kantooruren.
(Extra) service bieden
Via een website kun je ook extra service bieden, en je service uitleggen. Zo kun je veelgestelde vragen beantwoorden op je website en hoeven mensen hiervoor niet meer naar je te bellen. Veel websites beantwoorden veelgestelde vragen in een FAQ (Frequently Asked Questions).
Moeten je klanten een afspraak bij je maken? Ook dat kan via je website! Het kost je klant maar een paar klikken om een afspraak te maken, en dat leidt ertoe dat ze geneigd zijn om ook een tweede, een derde en een vierde afspraak te regelen. Dat is niet alleen voordelig voor je klant, maar ook zeker voor jou. Afspraken komen namelijk automatisch binnen!
Je huisstijl bepalen en uitstralen
Last but not least, kun je met een website ook je huisstijl tonen. Kies enkele vaste kleuren en een lettertype om een goede eerste indruk te maken, en een sfeer te bepalen. Een goede website met een gepaste huisstijl onderscheidt je van je concurrenten en zorgt ervoor dat klanten je bedrijf herinneren.