SEO: wat kun je zelf doen?

Search Engine optimization (SEO) is cruciaal voor elke ondernemer die online actief is en over een website beschikt. Door aan SEO te doen, verschijnt je website namelijk hoger in de zoekresultaten waardoor je meer bezoekers en dus ook meer (potentiële) klanten genereert. Daarnaast zorgt goed uitgevoerde SEO'er ook voor dat de naamsbekendheid van je bedrijf groter wordt en je doelgroep je ziet als de referentie voor jouw domein of sector. Er is wel een probleem: SEO kost vaak veel tijd, moeite en kennis, waardoor het een goed idee is om een SEO-expert in te schakelen. Toch zijn er een aantal zaken die je zelf kunt doen om je prestaties in de zoekmachines te verbeteren. Maar wat kun je precies zelf doen om je SEO te verbeteren? We beantwoorden het in dit artikel!

Even voor de duidelijkheid: wat is SEO

Laten we beginnen met het uitleggen van wat SEO is, om zo verwarring te voorkomen. ‘SEO’ is de afkorting van ‘Search Engine Optimization’, als we dat naar het Nederlands vertalen krijgen we zoekmachineoptimalisatie. Wie aan SEO doet, optimaliseert zijn website dus voor de zoekmachines (bijvoorbeeld Google). Door aan SEO te doen, verschijnt je website hoog in de zoekresultaten wanneer iemand een relevant zoekwoord typt in de zoekbalk.

 

SEO: wat kun je zelf doen om je prestaties te verbeteren? Onze tips!

Nu weet je al wat SEO is, maar wat kun jezelf doen om je prestaties in de zoekmachines te verbeteren? We geven hieronder onze tips!

 

Schrijfteksten die SEO-proof zijn

Om te bepalen welke website bovenaan in de zoekresultaten verschijnt, doet Google een grondige analyse. Tijdens deze analyse worden heel wat zaken bekeken, één daarvan is de tekst die op de website staat. Het is dus belangrijk dat je deze teksten SEO-proof schrijft. Maar wat betekent dat eigenlijk? Wel, wanneer je een SEO-proof tekst wilt schrijven, ga je op zoek naar zoekwoorden die vaak ingetypt worden in de zoekbalk. De bekendste zoekwoordentool is de zoekwoordplanner van Google. Deze tool toont je de zoekwoorden die het meest gezocht worden, en hoe vaak deze termen gemiddeld ingetypt worden in de zoekbalk. Door deze zoekwoorden te implementeren in je tekst, zal Google je website als relevant beschouwen en dus hoog in de zoekresultaten laten verschijnen.

 

Voorzie al je pagina’s van meta descriptions

Meta descriptions of meta-omschrijvingen zijn de korte teksten die je in de zoekresultaten terugvindt. Alhoewel deze beschrijvingen gaan direct effect hebben op de positie, nodigen deze omschrijvingen vaak de bezoeker wel uit om op de link te klikken en de website dus te bezoeken.

Hieronder vind je als voorbeeld een meta omschrijving voor een pagina van Zalando. De omschrijving nodigt de bezoeker uit om de website te bezoeken en bevat heel wat populaire zoekwoorden zoals: kleding, schoenen, dames, heren en online shop.

 

Zalando meta description en meta title voorbeeld

Bescherm je website met een geldig SSL-certificaat

SSL-certificaten, zorgen ervoor dat de gegevens van je bezoekers versleuteld zijn waardoor cybercriminelen ze moeilijk kunnen verkrijgen. Een website die voorzien is van een SSL-certificaat herken je door de ‘https’ vooraan in de link. Google en andere zoekmachines houden van deze certificaten, ze plaatsen de websites die over zo’n certificaat beschikken namelijk boven niet beveiligde websites in de zoekresultaten. Buiten SSL-certficaten zijn er nog een heleboel andere beveiligingsmethodes die zoekmachines erkenen, zoals bijvoorbeeld HSTS.

 

Verklein je afbeeldingen

Grote afbeeldingen zijn heel mooi op een website, maar helaas zorgen ze er vaak voor dat je website trager laadt. De snelheid van je website is echter een van de belangrijkste criteria waarop je website wordt beoordeeld. Hoe sneller je website werkt en laadt, hoe hoger deze verschijnt in de zoekresultaten.

Ook is een snel ladende website veel prettiger voor de bezoeker. Maar hoe kun je je website sneller maken? Er zijn veel zaken die je kunt doen om je website te versnellen, niet te veel grote afbeeldingen plaatsen op je website is waarschijnlijk het eenvoudigste wat je kunt doen. Grote foto’s met een hoge resolutie vormen immers een groot bestand van enkele KB’s of MB’s. Hoe meer KB’s of MB’s ingeladen moeten worden, hoe langer het duurt om je website te laden.Een andere oplossing is het omzetten van je afbeeldingen naar nieuwe bestandstypes, zoals WebP of SVG.

Wil je zelf checken wat hoe snel je website is? Kijk dan op PageSpeed Insights van Google.

 

Besluit

Er zijn heel wat zaken die je kunt doen om je SEO te verbeteren. Onthoud echter altijd dat je website gebouwd is voor je bezoeker en niet voor Google. Het is dus een goed idee om vlotte teksten vol keywords te schrijven. Daarnaast moet je ook weten dat SEO tijd in beslag neemt, en dat de resultaten soms lang op zich kunnen laten wachten. Vaak moet je minsten 3 maanden wachten voor je zichtbare resultaten kunt merken.

Nieuwsgierig naar wat SEO voor jou kan betekenen? Neem contact met ons op, dan plannen we een vrijblijvende meeting in bij ons op kantoor in Roosendaal, bij jou of online!

Button Text