Hoeveel kost het om te adverteren op Google Ads?

Tegenwoordig is iedereen actief op het internet, zo gebruiken er in Nederland alleen al meer dan 16 miljoen mensen internet. Het internet is dus de perfecte plek om te adverteren. Online adverteren gebeurt meestal via Google Ads. Zoals de naam het al verraadt, is dat het online-advertentieplatform van de populaire zoekmachine genaamd “Google”. Met Google Ads kun je niet alleen adverteren op websites en de zoekmachine, maar ook op YouTube en andere apps. Allemaal wel interessant, maar hoeveel kost adverteren met Google Ads eigenlijk? We beantwoorden het in dit artikel! 

Helaas kunnen we niet zomaar een antwoord geven op deze vraag, de kosten van Google Ads is namelijk afhankelijk van een aantal factoren. Maar niet getreurd, in dit artikel zullen we de verschillende factoren bespreken zodat jij toch een idee kunt krijgen van de kosten van Google Ads.

De kosten van Google AdWords: hoe wordt het bepaald?

De plaats waarop je wilt adverteren is alleen heel belangrijke factor. Je kunt via Google Ads namelijk adverteren op de zoekmachine, YouTube, apps en websites. Beginnen doen we met het bespreken van de kosten van Google AdWords, daarmee kun je op de zoekmachine zelf adverteren. Om dat te doen moet je een aantal relevante sleutelwoorden kiezen. Wanneer een gebruiker dit zoekwoord intypt in de zoekbalk van Google, zal jouw advertentie bovenaan in de zoekresultaten verschijnen. 

Veel mensen denken dat diegene die het meest spendeert het hoogst verschijnt in de zoekresultaten, maar dat is een groot misverstand. Om de kosten en de “ranking”, oftewel plaats, te bepalen kijkt Google uiteraard wel naar de concurrentie en hoeveel zij willen betalen. Dat is echter niet de enige factor voor het bepalen van een prijs, Google kijkt namelijk ook naar de relevantie van je advertentie. Zo wil Google haar gebruikers de beste ervaring bieden.

Nu hebben we je al veel verteld over de factoren die de kosten van Google AdWords bepalen. Maar hoeveel kost het nu eigenlijk? De gemiddelde kosten per klik in de zoekmachine is ongeveer 1 euro. Adverteer je op andere websites? Dan is de CPC gemiddeld 0,30 euro.

De kosten van adverteren op YouTube

Wie regelmatig video’s bekijkt op YouTube heeft zich waarschijnlijk al vaak geërgerd aan reclames die voor, in en na een video kunnen verschijnen. Hoewel deze video’s als kijker soms vervelend zijn, kunnen ze erg doeltreffend zijn voor bedrijven. Maar hoe adverteer je eigenlijk op YouTube en hoeveel kost het?

Adverteren op YouTube gebeurt ook gewoon via Google Ads. De prijs van advertenties op YouTube wordt echter anders bepaald dan advertenties op Google. Zo betaal je enkel voor YouTube-advertenties wanneer je advertentie volledig of minimaal 30 seconden bekeken wordt. De gemiddelde prijs per view ligt tussen de 0,10 en 0,25 euro.

Hoeveel kost adverteren op Google Ads per dag?

Als ondernemer wil je uiteraard weten hoeveel geld je nodig hebt om online te adverteren via Google Ads. Het antwoord op deze vraag is afhankelijk van je doelstellingen en budget. Maar dat is natuurlijk geen duidelijk antwoord. Laten we er daarom een voorbeeld bijhalen!

Stel: je hebt een advertentie met een CPC(kost-per-klik) van 0,25 euro en je wilt dagelijks 200 klikken behalen, je kunt dan een simpele berekening doen om een schatting van je dagelijks budget te kunnen maken: € 0,25 x 200 = € 50.

We gebruiken voor dit voorbeeld een maximale CPC van 0,25 euro. De uiteindelijke kost kan dus verschillen en hangt af van wat concurrenten bieden. Maar je zult in al geval dus nooit meer betalen dan die kost van 0,25 euro per klik.

Let op: Een budget van € 50 per dag kan snel volledig besteed zijn. Om ervoor te zorgen dat je niet meer besteed dan je geplande budget, kun je een limiet instellen.

Is het een goed idee om zelf online te adverteren, of kun je het beter uitbesteden?

De meeste mensen kennen niets of zeer weinig van Google Ads. Hoewel Google Ads redelijk simpel te gebruiken is, moet je er toch iets van kennen om de beste resultaten te behalen. Daarom is het vaak een goed idee om Google Ads uit te besteden aan een expert, deze zal dan een Google Ads-campagne opstellen. Zo bespaar je tijd, moeite en op de lange termijn vaak zelfs geld.

Nieuwsgierig naar wat adverteren op Google voor jou kan betekenen? Neem contact met ons op, dan plannen we een vrijblijvende meeting in bij ons op kantoor in Roosendaal, bij jou of online!

Button Text