Over onsServicesSuccesverhalenVacaturesNeem contact opJUNNECT voetafdrukken aap of JUNNECT'er

Hoe kan ik meer leads genereren?

Auteur:

het JUNNECT team

Datum gepubliceerd:

12/7/2023

Leads genereren is zeer belangrijk voor bedrijven. Zo kunnen ze namelijk meer (potentiële) klanten verkrijgen. Kwalitatieve leads genereren is echter niet altijd eenvoudig. In dit artikel geven we je onze tips om kwalitatieve leads te genereren.

Wat zijn leads?

Laten we beginnen met het uitleggen van wat leads en lead generatie is, om zo verwarring te voorkomen. Wanneer we het hebben over een lead, bedoelen we een bezoeker of een bedrijf dat zich bij jouw bedrijf kenbaar maakt. Dit kan bijvoorbeeld door een invulformulier in te vullen, door te bellen of door je een e-mail te sturen.

Nu je weet wat leads zijn, weet je waarschijnlijk ook wat lead generatie is. Zoals de naam het al verraadt, is dat namelijk het proces om in contact te komen met potentiële klanten. Voor de meeste bedrijven geldt: hoe meer leads, hoe meer aankopen en winst. Daarom is het zeer belangrijk om de nodige aandacht te besteden aan leadgeneratie. Dat hoef je echter niet zelf te doen, er zijn tegenwoordig namelijk heel wat bedrijven die gespecialiseerd zijn in lead generatie en dit effectief en doelgericht voor jou kunnen uitvoeren.

 

Onze 5 tips om meer leads te genereren

Nu je weet wat leads zijn en waarom ze zo belangrijk zijn, kunnen we onze 4 tips geven om meer leads te genereren. Zo kun jij meer klanten verkrijgen en je bedrijf laten groeien.

Tip 1: onderzoek wie je doelgroep en potentiële klanten zijn

Om potentiële klanten te bereiken, moet je uiteraard eerst weten wie je potentiële klanten zijn en hoe je ze kan bereiken. Stel je daarom vragen zoals: wat vinden mijn potentiële klanten interessant en op welke kanalen zijn ze actief?

Door te weten wie je potentiële klanten zijn, is het immers eenvoudiger om ze te bereiken. Om hier meer over te weten, kun je aan je klanten vragen wat zij goed vinden en wat werkpuntjes zijn. Dit kun je doen aan de hand van een soort enquête.

 

Tip 2: optimaliseer je website

Je website is vaak het eerste wat een nieuwe lead ziet. Het is daarom ook zeer belangrijk dat je website geoptimaliseerd is, zodat je een goede eerste indruk kunt maken en hen de mogelijkheid kan geven om met je contact op te nemen. Maar hoe optimaliseer je jouw website om een goede indruk achter te laten? Dat kan door: er voor te zorgen dat ze snel en eenvoudig vinden wat ze zoeken, hen de nodige info te geven en ervoor te zorgen dat je content hen aanspreekt en overtuigend is.

 

Tip 3: maak een blog en gebruik het om bezoekers aan te trekken

Een blog is een soort online artikel dat vaak een antwoord geeft op een of meerdere vragen. Als je bijvoorbeeld stukadoor bent, kun je een blog maken die een antwoord geeft op de vraag: hoeveel kost stucwerk? Veel mensen die op zoek zijn naar een stukadoor stellen zich immers deze vraag. Door een blog te schrijven en een antwoord te geven of een veel gestelde vraag, leid je dus je doelgroep naar jouw website.

 

Tip 4: track je leads met tools om zo je lead generatie te optimaliseren

Lead generatie is nooit perfect, daarom is het zeer belangrijk om de juiste tools te gebruiken zodat je kunt zien waar het nog misloopt. Maar welke tools zijn er dan? Wel, Google Ads en Google Analytics zijn zeer bekende tools om je lead generatie te verbeteren. Met Google Ads kun je namelijk de prestaties van je advertenties bekijken. Met Google Analytics kun je dan weer je websiteverkeer analyseren en het gedrag van je bezoekers onderzoeken. Zo kun je bijvoorbeeld leren hoelang een bezoeker gemiddeld op je website blijft, op welke pagina je bezoekers jouw website vaak verlaten en nog veel meer. Maar Google Ads en Google Analytics zijn zeker niet de enige tools die je kunt gebruiken om je lead generatie te verbeteren, er zijn namelijk nog veel andere (betaalde) tools. Denk hierbij bijvoorbeeld aan Hubspot, Qualaroo, Picreel en Proof.

 

Tip 5: maak gebruik van reviews voor social proof

Reviews kunnen leads die in een beslissende fase zitten overtuigen om contact met je op te nemen of om bij jou een aankoop te doen. Reviews zorgen namelijk voor de nodige ‘social proof’ en zorgen er voordat potentiële klanten jou en je bedrijf meer vertrouwen. Een quote van een van je klanten op de juiste plaats kan genoeg zijn, maar reviews op bijvoorbeeld Google kunnen nog veel effectiever zijn. Het is echter niet altijd gemakkelijk om een review te krijgen. We raden je daarom aan om aan een tevreden klant steeds te vragen of hij of zij een review kan achterlaten.

Nieuwsgierig naar wat extra leads genereren voor jou kan betekenen? Neem contact met ons op, dan plannen we een vrijblijvende meeting in bij ons op kantoor in Roosendaal, bij jou of online!

Contact opnemen