Auteur:
het JUNNECT team
Datum gepubliceerd:
12/7/2023
SEO (Search Engine Optimisation) is het optimaliseren van je website om zo hoger te scoren in de zoekresultaten van Google. Om hoger te scoren of te ranken, moet je aan veel eisen van Google voldoen. Onlangs heeft Google enkele nieuwe eisen of richtlijnen toegevoegd: de Core Web Vitals.
In dit artikel bespreken we wat deze nieuwe richtlijnen en kwaliteitsaspecten zijn en wat ze inhouden voor je SEO-prestaties.
Wat zijn de drie Core Web Vitals?
Core Web Vitals zijn er om de gebruiksvriendelijkheid van een site te meten, we kunnen de doelen ervan onderverdelen in 3 belangrijke categorieën: laden, interactiviteit en visuele stabiliteit.
Laden (LCP of Largest Contentful Paint)
Largest Contentful Paint, afgekort LCP, is de Web Vital die de laadprestaties meet. Niet enkel van de pagina, maar ook van andere cruciale onderdelen van een pagina zoals de weergaven van een afbeelding, een stukje tekst of een product.
Interactiviteit (FID of First Input Delay)
De First Input Delay, afgekort FID, meet de prestaties die te maken hebben met de interactiviteit van een pagina. Zo meet het hoe responsief een pagina is, dus hoeveel tijd het in beslag neemt om te antwoorden op de acties of handelingen van bezoekers. Deze tijd is vaak langer wanneer JavaScript eerst nog geladen moet worden door de browser.
Visuele stabiliteit (Cumulative Layout Shift of CLS)
Verschuift je lay-out vaak wanneer een pagina laadt op je website? Dan zal je niet goed scoren op de Cumulative Layout Shift. Deze web vital meet namelijk de visuele stabiliteit, en verschuivende content is natuurlijk niet stabiel.
Waarom moet je de Core Web Vitals toepassen?
Dus, wil jij dat jouw website hoog rankt in Google? Dan moet je de Core Web Vitals toepassen en je website ervoor optimaliseren. Dit zorgt niet alleen voor een hogere plek in de zoekresultaten, maar ook voor een hogere conversie en een geoptimaliseerde gebruikservaring.
Waar kun je de Core Web Vital score vinden?
Heb je de Core Web Vitals toegepast? Dan moet je natuurlijk ook weten of je het goed doet, en of het impact heeft. Dat kun je doen met verschillende software, de populairste is Google Search Console of Google Pagespeed Insights. Deze Google tools zullen je een score in 3 kleuren weergeven, namelijk: